Studiedag Kinderopvang 2025
Studiedag Kinderopvang
Deze studiedag wordt aangeboden vanuit de werkgroep vorming. Er worden verschillende workshops voorzien waaruit men een keuze kan maken..
Er zijn 2 workshopmomenten voorzien: 9u30 - 12u30 en 13u30 - 16u30. Over de middag bieden we een broodjeslunch aan.
NIEUW - OPTIE ENKEL VM SESSIE
- Dit jaar is het ook mogelijk om enkel en alleen in te schrijven voor de VM-sessie. Op deze manier zorgen we ervoor dat de begeleiders van de buitenschoolse opvang kunnen aansluiten na de ochtendopvang en tijdig terug zijn voor de naschoolse opvang. Tarief 30€
NIEUW - PROGRAMMA STAF & DIRECTIES
- Naast deze studiedag met tal van workshops ontwikkeld de WG Vorming een aparte programma voor de stafmedewerkers en directies.
In het voorjaar zullen we alle ingeschreven vragen om hun 3 voorkeurworkshops door te geven. Nadien maken we een puzzel en proberen we ervoor te zorgen dat iedereen 2 van zijn 3 voorkeuren kan volgen.
Bij meer dan 150 inschrijvingen zullen extra workshops toegevoegd worden. We zullen hierover communiceren indien nodig.
Als etenstijd een drama wordt!
Deze vorming gaat over baby’s en jonge kinderen waarbij eten moeizaam verloopt, kinderen die we vaak omschrijven als ‘kieskeurige eters’.
In een praktisch gerichte vorming krijg je antwoord op volgende vragen:
• WAT zijn eetproblemen en wanneer spreken we over moeilijk gedrag bij eten?
• Welke verschillende oorzaken zijn er?
• Hoe pak je het aan? Je krijgt handige tips die makkelijk inzetbaar zijn.
Docent:
Omgaan met seksualiteit
Het Sensoa Vlaggensysteem is een in Vlaanderen ontwikkelde methodiek om seksueel gedrag in te schatten en gepast te reageren.
Aan de hand van 6 criteria kan je seksueel gedrag indelen in 4 categorieën, van oké naar helemaal niet oké. Ze zijn aangeduid met verschillende kleuren vlaggen. Bij elke vlag krijg je een aangepaste reactie voorgesteld.
Het Sensoa Vlaggensysteem bekijkt seksuele situaties vanuit twee basisprincipes: de seksuele ontwikkeling en seksuele integriteit.1
Docent: Sensoa
Spelkoffers maken
Duik met ons in de betoverende wereld van kinderspel en ontdek hoe je als begeleider de creativiteit en spelbeleving kunt stimuleren. Onze vorming staat bol van inspirerende voorbeelden en prikkelende materialen om je te inspireren.
Vanuit de pedagogische denkbeelden van Loris Malaguzzi onderzoeken we welke spelkoffers echt kunnen aansluiten bij de interesses van kinderen. We besteden aandacht aan de pedagogie van 'kijken, luisteren en inspelen' en bieden concrete inzichten in hoe je dit in de praktijk kunt toepassen.
We verkennen de diverse ervaringsgebieden zoals geformuleerd in MeMoQ.
Na het volgen van deze vorming zul je barsten van nieuwe inzichten en concrete plannen om boeiende spelkoffers te maken voor jouw opvang.
Laat je inspireren en verrijk je aanpak in de begeleiding van kinderspel.
Docent: VCOK
Signaalgedrag in de kinderopvang
Hoe ga je om met kinderen met ‘moeilijk/bepalend gedrag’, zonder meteen een bepaalde stoornis of diagnose er aan te koppelen? Hun moeilijk gedrag is vaak een signaal dat er iets aan de hand is, vandaar dat we spreken over signaalgedrag.
Welke tips zijn inzetbaar in de dagelijkse zorg, hoe kan je als begeleider grenzen en veiligheid bieden aan kinderen die dit moeilijk vinden?
Er is tijd om jullie vragen te beluisteren en mee te denken over mogelijke tips.
Docent:
Het Rijk der Spelen
Hoe kan je educatief ondersteunen (cf. MeMoQ) zonder ‘schooltje te spelen’? Hoe maak je de ambitie uit het decreet BOA waar om een kindgerichte, uitdagende en speelse omgeving te bieden? Deze vorming helpt (een team) begeleiders en verantwoordelijken héél concreet om een speelvisie en rijke speelpraktijk te ontwerpen, aan de hand van 10 verschillende invalshoeken.
We dagen elke deelnemer uit om het perspectief van het spelende kind in te nemen en op die manier écht kindgericht te denken. We definiëren begrippen als procesgericht werken, creativiteit, verrijking, speelimpulsen en activiteiten. We inspireren maar speuren ook naar de reeds aanwezige sterktes, talenten en overtuigingen om duurzaam te innoveren. Om kinderen alle speelkansen te bieden die het verdient. Want hoe gevarieerder en intenser een kind kan spelen, hoe breder het ontwikkelt.
Docent: Simon Wemel - Arteveldehogeschool
Indelen van ruimtes
Je ruimte en materialen kunnen als het ware een extra paar handen vormen wanneer deze goed en doordacht aansluiten bij je visie en je uitgangspunten. Anderzijds kan de ruimte je ook tegenwerken... Je ruimte als ondersteunend pedagoog hoe kun je hiermee aan de slag dat gaan we in deze vorming doen aan de hand van een praktisch werkboek.
Docent: EIGENWIJS
Kansarmoede in de kinderopvang
We leren de zeven basisvaardigheden aan om een gesprek te hebben met ouders rond:
- Contact maken
- Je doel van het gesprek vasthouden
- Spreken vanuit observatie
Positieve krachten van het kind benoemen - Leiding nemen en geven
In een gesprek de juiste afstand bewaren om ons stevig te voelen in onze rol als begeleider. - Het gesprek afronden.
We leren hoe we een gesprek kunnen nabespreken met collega’s.
Docent: 't Kringske
Voorlezen
Bij ons kan je ontprikkelen of net geprikkeld worden om je fantasie en creativiteit aan te spreken. We nemen je mee in verhalen, in een fantasiewereld, naar een wereld waar geen droom of idee te gek voor woorden is. We duiken samen de boekenzee in en drijven op de golven van verhalen.
Docent: Woordoord
Avontuurlijk buitenspelen
Buiten spelen is plezant en noodzakelijk! De zon op je gezicht, springen in plassen of taartjes maken in de buitenkeuken... Buiten kan je bewegen, op ontdekking gaan, je grenzen verleggen en al je zintuigen inzetten.
En toch spelen kinderen steeds minder buiten. Er is weinig tijd voor, buiten worden kinderen vuiler, het is ‘slecht weer’, binnen is het makkelijker, onze buitenruimte is niet fijn… Herkenbaar?
Met deze sessies helpen we je team graag op weg, terug meer naar buiten!
Deze vormingen zijn voor iedereen die met kinderen werkt. In kinderopvang (voorschools of buitenschools), op school, in het jeugdwerk ... We passen ons aan jouw context aan.
Docent: Speelmakers
Feedback Feedforword
Feedback feedforword – communicatie met collega’s”
voor personeelsleden uit verschillende kinderdagverblijven.
Voorstel Inhoud:
• Zelfinzicht: hoe zit je erbij
• Prioriteiten van het team: weerbaarheid/groeikansen
• Energielekken en -gevers
• Window of tolerance van een team - triggers en glimmers
• Feedback geven: op een veilige manier zaken bespreekbaar maken
Docent: V
Babyslaap
Het is echter zo dat elk kind geboren wordt met alles wat hij/zij nodig heeft om te kunnen slapen,
als de omstandigheden het toelaten.
Slapen kan je niet forceren met strakke dagschema's, trainingsmethodes en strikte regels.
Zich overgeven aan de slaap kan enkel vanuit een gevoel van veiligheid.
Om veiligheid te bekomen zijn dan ook volgende bouwstenen noodzakelijk:
Verbinding I Regulatie I Realistische verwachtingen I Structuur & Rust I Passende slaapomgeving & associaties
Ik help jullie graag verder om jouw/jullie kleintje te helpen naar betere dutjes, minder onrust en minder gebroken nachten zonder slaaptraining, zonder te laten huilen en zonder gedragsgestuurde methoden
Docent: Babyslaapcoach