ONLINE - Sterker met feedforward
De mythes van feedback doorprikt.
Stel, je organiseert voor het eerst het nieuwjaardiner bij jou thuis. Het is een geslaagd feest. Iedereen is vol lof over de heerlijke hapjes, je prachtig versierde kerstboom en de gezelligheid van de sfeervolle avond. Toch is er die ene tante die zoals altijd wel ergens een opmerking over maakt. Dit keer gaat het over het vlees dat ze toch wat te droog vond. Wat blijft er hangen, die ene jeukende gedachte aan het droge vlees of de tientallen complimenten die je van de andere familieleden ontving. Voornamelijk de opmerking van die droge tante, toch?
Wanneer we feedback ontvangen van een leidinggevende, collega of klant, schieten dezelfde mechanismen in werking en gaat onze aandacht voornamelijk naar de verbeterpunten i.p.v. de complementen. Daarenboven zijn we als Vlamingen niet erg goed in het geven en/of ontvangen van complementen. Al is het nu net erkenning waar we allen nood aan hebben.
Wacht jij ook te lang om je frustraties met een collega te delen waardoor je dingen opkropt om dan te ontaarden in een vierkoppig monster? Of ben jij eerder het type dat te snel en te direct commentaar geeft en je merkt dat anderen daar niet altijd goed mee om kunnen?
Feedback op het werk is cruciaal om de kwaliteit van het werk te verbeteren. Toch vinden we het moeilijk om een open aanspreekcultuur te installeren.
Dat is net wat je in deze vorming zal leren. Je ontwikkelt een verrassende kijk op welke gewoontes je kan ontwikkelen om deze cultuur in jouw team te installeren en zo met minimale inspanning, bouwt aan sterkere relaties.
Voor wie is deze workshop bedoeld?
- Je bent leidinggevende en wil werk maken van een open aanspreekcultuur om de productiviteit en de relaties in je team te optimaliseren
- Je bent HR-medewerker en je bent benieuwd naar hoe je op maat van een team een open aanspreekcultuur kan initiëren.
- Je bent iemand die eerder opkropt of ontploft en wil graag gewoontes ontwikkelen waardoor je makkelijker feedback geeft die goed ontvangen wordt.
Welke resultaten mag je verwachten?
Op het einde van deze workshop weet je:
- Welke ideeën over feedback hopeloos verouderd zijn en hoe je je kan bedienen van de meest recente inzichten m.b.t. het geven en ontvangen van feedback.
- Op welke manier je van stress naar energie schakelt om je boodschap constructief en relatieversterkend over te brengen.
- Hoe een positieve focus je helpt bij het communiceren over een gewenste toekomst.
- Hoe je feedforward geeft en ontvangt op een zodanige manier dat de boodschap overkomt zoals ze bedoeld is en dus resultaat oplevert.
- Weet je uit welke verschillende levels een feedback cultuur bestaat en op welk niveau jij je op dit moment bevindt zodanig dat je kan starten met gewoontes die bij jou passen.
- Je een eigen praktijk case hebt besproken en oplossing hebt bedacht die bij je past.
- Een ervaringsgerichte leerervaring die nog lang na de vorming blijft plakken in nieuwe communicatie gewoontes.