Deskundig omgaan met agressie bij mensen met dementie
Zorgverleners (en andere medewerkers) kunnen ook in ouderenzorg worden geconfronteerd met agitatie en agressie. Het omgaan met dit gedrag vraagt van de hulpverlener de nodige kennis en vaak ook creativiteit.
Wanneer iemand dementie ontwikkelt en de vaardigheid verliest tot communicatie en zelfreflectie moet de hulpverlener op zoek gaan naar de mogelijke uitlokkende factoren van agitatie en agressief gedrag.
Wat is agressie? Hoe kunnen we uitlokkende factoren detecteren en aanpakken? Hoe reageren we wanneer zich agressief gedrag stelt?
Naast het geven van antwoorden op deze vragen, bespreken we en oefenen we het crisisontwikkelingsmodel (= verloop crisis + handvaten), en we staan stil bij het signaleringsplan (= individueel zorgplan voor bewoners met verhoogd agressierisico-profiel) en de nazorg van opvolging na een crisis.
Gedurende deze vormingsdag is er voldoende tijd en mogelijkheid voorzien voor uitwisseling en vraagstelling.